#boostyourpositivity: Week 2: Energy & positivity

En van je 1,2 hupsakee...we zitten al in week 2! Sterker nog, die is al bijna voorbij, want deze week deed ik vooral mee met de instagramchallenge ...Jeetje wat gaat dat snel!
Deze week draaide rond Energy & positivity en meer bepaald hoe je dat krijgt via je voeding. Hoera! :)

Lies gaf deze week de opdracht om onze gerechtjes te posten. Gerechtjes waar we blij van worden, die voedzaam zijn, die ons tijd kunnen besparen, die meer groenten en minder vlees bevatten, die gewoon leuk om te maken én te eten zijn of gewoon...datgene wat jij het beste kan maken. 

Nu zal je denken: Dat kan voor Liez geen probleem zijn. Maar toch, beste vriendjes. Where to begin? En ik biecht op: het is hier ook niet altijd zo gezond en/of lekker als dat ik via sommige foodstagrams doe uitschijnen :p 

Zo heb ik hier in de berging steevast altijd wel een doos Miracoli macaroni met kaassaus, een pakje Knorr Kip Madras en Kip Tandoori, een potje Aiki Noodles en een doos Old El Paso wraps of enchilada-kit op voorraad staan. Altijd handig, makkelijk en snel klaar en lekker....maar helaas niet zo gezond natuurlijk en voedzaam evenmin. 
Toch kan je daar dingen aan toevoegen zodat het toch iets voedzamer kan worden. Zo kan je bijvoorbeeld gestoomde broccoliroosjes toevoegen aan de macaroni. Verse stukjes paprika bij de wraps of de kip-gerechten is ook altijd een pluspunt. 
Maar wat je ook doet, dit blijven voor ons ook echt 'nood'-rantsoentjes voor als er echt niks anders meer in huis is of ik echt geen tijd of zin heb om uitgebreid te koken. 

Wat ik wel altijd probeer is om mijn diepvries goed gevuld te hebben. Zo probeer ik altijd grote hoeveelheden soep en spaghettisaus te maken zodat ik porties kan invriezen voor op momenten dat koken er aan in schiet. Om de zoveel tijd koop ik ook grote porties vlees en veggie producten zodat ook die kunnen ingevroren worden. 
Verder staat er in mijn frigo ook bijna altijd een doosje met eitjes. Altijd handig, al is het maar om vlug een omeletje te maken of als ik weer bakkriebels krijg(vaak op zondag). :-)
Voedzaam en gezond(indien met mate natuurlijk), al vind ik het helaas helemaal niet zo lekker. Vooral het ei-geel laat ik met plezier achterwege. 

Even terug naar die soep. In feite kruipt daar ook niet zoveel tijd in. Ik gebruik daar meestal een zakje soepgroenten uit de supermarkt voor, vers of ingevroren. Indien vers: de groentjes gewoon even stoven in een klein beetje plantaardige olie, vervolgens onder water zetten en er een stuk of 3 bouillonblokjes in zwieren. Op een middelmatig vuurtje even laten koken tot de groentjes gaar zijn en je de soep begint te ruiken. Smullen maar! :) Voedzaam, gezond EN vegetarisch! 

Wat betreft dat vegetarische: Nee ik ben geen vegetariër. Ik ben dat jaaaaren geleden wel een 3-tal jaar geweest maar moest er toen omwille van gezondheidsredenen(en vooral wegens gebrek aan vervangingsproducten en deftige kennis van vegetarisme) mee stoppen van de dokter. De laatste jaren probeerde ik wel weer bewuster te zijn van wat ik eet en ik probeer dan ook veel minder vlees te eten. Tot en met vorig jaar deed ik ook geheid mee aan 'donderdag veggiedag', al is dat ergens de mist in gegaan en ik weet niet eens hoe dat kwam. :s Volledig vegetariër zal ik zo direct nog niet worden denk ik, maar ik ben al blij als ik kan minderen met vlees en eens wat vaker iets vegetarisch kan maken thuis of als we gaan uit eten om iets veggie te bestellen. Dat is zo'n beetje mijn voornemen voor dit jaar, als er dan toch voornemens moeten gemaakt worden. 
'Dagen zonder vlees' komt er ook aan volgende week, dus ik heb mezelf de uitdaging aan gedaan om daar aan mee te doen. Het feit dat Sterre haar verjaardag samen met nog 2 andere verjaardagen en een tripje Disneyland er pal in vallen, zal het niet makkelijk maken, maar ik ga m'n best doen he! :) Kelly deelde alvast weer een paar van haar veggie en snel-klaar-tips. En ook op de site van vzw EVA kan je veel receptjes terugvinden.

Voor die 2 echte vleeseters die hier rondlopen, is het geen pretje als bibi het weer eens in haar hoofd haalt om iets vegetarisch op tafel te toveren. Zij eten het liefst vleesje (zoals daar zijn: gehaktballetjes, schnitzel en kip) met patatjes....en laat die groenten verder ook maar achterwege. *zucht* Maar aangezien ik koppig vol blijf houden om hen toch ook groenten te laten eten of op z'n minst proeven, maak ik dan vaak rode kool, gestoomde bloemkool/broccoli, gestoomde worteltjes of in de zomer eens een slaatje met groentjes zoals komkommer, wortel, maïs, erwtjes, peultjes, gebakken champignons, ... Heerlijk en in feite ook niet echt zo superveel werk. 
Het meeste werk kruipt meestal in het schoonmaken en snijden van de groenten en aardappelen. Dat probeer ik dan indien mogelijk al op voorhand te doen, zeker als ik in de late namiddag pas moet werken. Het is dan perfect mogelijk om tegen de middag mijn eten al klaar te maken zodat we het 's avonds gewoon terug moeten opwarmen. Of een croque monsieur voor de 2 vleeseters en voor mij meestal enkel met kaas(in combinatie met lactosepilletjes want anders is het binnen de 48u even 'sterven' op het toilet :p). Ook lekker en snel klaar! Een paar fishsticks of groentesticks/groenteburgers bakken en dat tussen een pitabroodje of in een wrap smijten, eventueel nog wat gegrilde groentjes of rauwkost erbij en smullen maar. 

Iets wat me totaal nog niet lukt, maar waar ik toch eens werk van wil maken, dat is werken met een weekmenu. Ik ga me er binnenkort terug achter zetten en dat ook eens proberen vol te houden. :) Het grootste probleem met lijstjes is dat ik altijd het gevoel heb dat ik me er aan MOET houden en daar loopt het dan mis, want wat als ik nu op dinsdag toch geen zin heb in kip curry? Awel, dan verschuiven we toch het één en het ander?! Enfin, it's a work in progress, later ongetwijfeld meer daar over. 


Gehaktballetjes met gebakken aardappelschijfjes en warme kriekskes. Mmmmm :)

Homemade pizza met veel paprika en champignons en kaas(lactosevrij, offcourse) 

En zo eet dochterlief haar 'pizza'... droog, enkel het deeg, met een 'salami-worstje' :-( 
Pasta met restjes gestoomde broccoli, boursin en scampi

Soms gaat er gewoon niks boven een kom verse soep met een boterhammetje

Koude rijst met geroosterde groentjes en veggie braadworst. 

Puree, gehaktballetjes en appelmoes. Lekkeeerrrr :) 

Laat week 3 nu maar komen. :) 

X
Liez
#boostyourpositivity 


Reacties